satanindistortion

Meningslöst pladder:

Kategori: Allmänt

Jag satt på stationen i Motala och väntade på tåget. I en timme. Den första tanken var förstås: ”Suck, ska jag sitta här i en timme och bara glo?”.

Men jag kom på rätt fort att jag hade en bok med mig. Och just det, jag hade ju datorn i väskan också. I och för sig ingen internetuppkoppling, fast det finns ju på telefonen, så där kunde jag ju kolla både facebook, twitter och instagram. Och på telefonen finns ju Spotify också, alltså ett enormt bibliotek av musik som jag kunde lyssna på. Den där timmen skulle nog inte bli särskilt svår att förströ.

Annat hade det varit för tio år sedan. 2002. Då hade jag verkligen suttit där i en timme och bara glott. Det är väl boken som kunde varit med, men den där tekniken, nä långt ifrån. På sin höjd en cd-freestyle med en (1) skiva.

Det är en uttjatad fras, men tekniken har gått fort framåt. Jag kom och tänka på det häromdagen när en kompis på facebook länkade en lista på 20 kandidater till ”årets sexigaste twittrare”. En av kandidaterna var Sture Bergwall, a.k.a Thomas Qvick, och kompisen skrev ”Om någon hade sagt till mig för tio år sedan att Thomas Qvick skulle vara med på den här listan, hade jag sett vederbörande som komplett galen.”

Han har helt rätt förstås, det är helt galet att Qvick är med på listan och ens på twitter. Men jag tänkte mer på hur det faktiskt skulle vara att förklara det där för någon tio år tillbaka i tiden. Man måste ju börja med att förklara vad twitter är. ”Det är väl lite som facebook fast...” ”Facebook?” ”Ja alltså... Tänk dig Lunarstorm, fast din mormor är också med...”

Förresten är det inte helt lätt att förklara twitter i nutid heller. Jag har flera gånger fått frågan om vad som är skillnaden mellan facebook och twitter. Och ja, det skulle man kunna sitta i timmar och prata om, men det måste gå att koka ner till en mening. En mening som på pricken säger vad twitter är. Inte helt lätt kanske, men jag tror att Den Svenska Björnstammen sa det bäst i den här tweeten:

”På twitter är det som att folk faktiskt fattar ironi över nätet, på facebook är det som vanligt.”

Kommentarer


Kommentera inlägget här: