satanindistortion

Nugammalt

Kategori: Allmänt

Har sent omsider sett premiären av Filip och Fredriks nya program "Nugammalt".
 
 
Jag gillar att de är tillbaka med den här programformen igen. Efter några intervjuprogram är de tillbaka i "100 höjdare"- och "Boston tea party"-land.
 
Sen är problemet som vanligt att det finns för lite programtid. Man vill ha mer fördjupning i alla ämnen, mer tid med gästerna. Men programidén är klockren, jag tror det kommer att bli en bra säsong!
 
 --
 
Har ni sett reklamen för sajten Muze.tv? Det är en sajt som samlar musikvideos och intervjuer med artister. Jag var beredd att skriva ett inlägg om vilken sanlöst usel idé den sajten är. Jag trodde nämnligen att det var en betalsajt, en blandning mellan Spotify och Netflix liksom. Vem skulle betala för det när Youtube finns?
 
 
Men tji fick jag när jag surfade in och det visade sig vara en gratissida. Bättre alltså, men en helt klockren idé är det väl fortfarande inte. Om jag ska se en musikvideo så är ju Youtube första valet.
 
Det känns som att musikvideos överlag har spelat ut sin roll. Det har ju alltid varit ett marknadsföringsknep att släppa en musikvideo till en låt, men det senaste decenniet har det blivit extra tydligt. Fram till runt 2000 kunde det finnas program som Voxpop där musikvideon hade huvudrollen. Men när internet började växa och sajter som Youtube gjorde intåg så har det där ändrats. Skivbolaget släpper ut en musikvideo på nätet och sen är det inte mer med det.
 
Själv tittar jag sällan på musikvideos mer än en eller två gånger. Oftast när jag lyssnar på musik så gör jag något annat samtidigt och har inte ro att sitta och titta på en video. Och det är ytterst få musikvideos som är så pass bra att de är värda att se många gånger.
 
Det är väl också därför som fler och fler artister snarare gör kortfilmer till sina låtar, se Lana Del Reys "Ride", Danko Jones "Full of regret" eller Lady Gagas "Telephone".
 
Nej, vill jag se rörligt med en artist så väljer jag hellre ett amatörfilmat klipp från senaste konserten. Det ger lite mer...
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: