satanindistortion

Ett litet utlåtande om Vertikal

Kategori: Allmänt

 
Nu är det snart två veckor sen Cult of Luna släppte Vertikal, och ett sånt här mastodontverk (inte så många låtar kanske, men desto längre) tar ju lite tid att ta till sig. Men nu har jag lyssnat en hel del på skivan och känner att jag kan utveckla några slags tankar om den.
 
Jag älskar band som tänker så mycket Cult of Luna. Hela historien kring förra skivan orkar jag inte gå in på men den innehöll ett mentalsjukhus, en kvarglömd dagbok och en hel fantasivärld med fabeldjur. Ni som är insatta vet vad jag pratar om.
 
Den här gången är tänket istället framtid och maskiner. Bandet har inspirerats av filmklassikern Metropolis och dess dystopiska framtidsvision. Släng in lite Bladerunner på det med så har du soundet på den här skivan. Innan de började skriva låtarna skrev bandet ett manifest om hur det skulle låta.
 
Och de har verkligen lyckats. Om "Eternal kingdom" var en organisk resa genom en skog befolkad av fågeldemoner är det här tvärtom en resa genom ett kargt industrilandskap i framtiden, helt utan mänsklig beröring.
 
Aldrig blir det tydligare än i "Synchronicity" som börjar med två gitarrer som låter som en tickande klocka och sedan fortsätter att hacka sig fram som en gigantisk maskin. Inte den bästa låten på skivan kanske, men en av de häftigaste.
 
Däremot är "Mute Departure" kanske min största favorit. Jag kan vara lite påverkad av att Fredrik Strage utnämnde den till bäst i sin recension i DN, men introt, uppbyggnaden och dynamiken mellan lugnt och hårt gör det till den perfekta låten.
 
Även "In awe of" och "I: The weapon" är riktigt grymma. Och så har vi mastodonten "Vicarious redemption"på 18 minuter. Kan låta lite skrämmande först, men de första sex minuterna är i princip bara ett stillsamt intro och sen har man tagit sig igenom låten ganska snabbt. Riktigt bra låt det med.
 
Och sen avslutande "Passing through" som är otroligt snygg låt med en enorm gitarrljudbild och melankolisk sång. Den avrundar skivan perfekt.
 
Det är som alltid svårt (och kanske inte helt nödvändigt) med betyg. Men Vertikal är välskriven, välproducerad och bra uttänkt. 5/5!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: