satanindistortion

#Grammis13

Kategori: Allmänt

Okej, en liten summering av Grammisen 2013 (som är totalt onödig att läsa om man inte såg galan):
 
  • Mange Makers får presentera Årets låt. Under Grammisens värdighet.
  • Stiftelsen vinner Årets låt. Lååååååååångt under Grammisens värdighet.
  • Fruktansvärt tråkig produktion överlag.
  • Kul att se Feven dela ut ett pris. Henne har man ju inte sett sen, ja vad var det, typ slutet av nittiotalet? Att de dessutom kör "Hiphipens tio budord" som hennes introlåt måste väl ändå cementera hennes aura som ett one-hit-wonder.
  • Allram Est delar ut Årets Hårdrock/Metal. Han var ju rolig när det begav sig. Men 2013?
  • Maja Ivarsson (som väl måste vara speakerrösten) uttalar ett så enkelt bandnamn som Sabaton fel. Inte mig emot med lite skadeglädje på Sabatons bekostnad. Men ändå, oproffsigt!
  • Loreen och Kleerups låt. Ganska bra, men jag har sett hajpande tweets som utlovade bättre än så här.
  • En halvtimme in i galan och jag undrar om publiken har fått stränga order om att inte skratta? Okej skämten suger men de kan väl artighetsskratta i alla fall? Det blir ju så stelt.
  • Anders Flanderz? Är det jag som har missat nåt stort här eller?
  • Lassa Åberg möter publikens största jubel hittils. Härligt! Men varför visar de Årets Barnalbum i den här nerklippta eftersändningen? Jag zonar ut totalt.
  • Messiah Hallberg roligast hittils men knappt ett fniss från publiken.
  • Historieätarna-segmentet. Kul idé, dåligt genomfört.
  • Cecilia Frode var kvällens bästa prisutdelare.
  • "Det var en kärna som hängde i universum och väntade på att födas och jag fick vingar". Neneh Cherry tyckte hon var djup, jag tyckte hon var flummig.
  • Årets textförfattare: Peter Lemarc. Vinnare över bland andra Jocke Berg och Thåström. Jag antar att Lemarcs senaste skiva är värd att kolla upp.
  • 21.34: Inser att jag har zonat ut fullständigt.
  • 21.35: Mando på scen! Äntligen lite bra livemusik!
  • Slut.
  • Årets musikvideo, dans/electro m.fl kategorier klipptes bort från huvudsändningen, men inte barnalbum och dansband. Jag fattar att SVT vill vara breda men jag gissar att de sköt över huvudet på de flesta tittarna med de kategorierna.
Idrottsgalan var ett haveri. Guldbaggen var lite bättre och det här var väl ungefär lika illa. SVT jobbar onekligen med låga nivåer när det gäller galor.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: