satanindistortion

Oscarspepp

Kategori: Allmänt

Energidrycken är ställd på kylning och popcornen ska poppas. Oscarspeppen kan börja!
 
Har laddat upp under helgen genom att titta ikapp lite storfilmer som jag inte hade sett än.
 
Började i går med att se Zero Dark Thirty. "Based on a true story"-filmer har ju en tendens att vara bra och så även den här. Spännande TROTS att man vet precis hur det kommer att sluta. Bra skådisar och kul att Fares Fares ändå har en relativt stor roll i den här storfilmen.
 
Det vore kul om den tar hem några statyetter, men det känns lite tveksamt. Jag tror inte den kommer bli bästa film och Jessica Chastain har tuff konkurrens i bästa kvinnliga huvudroll. Tycker det är lite tråkigt att Kathryn Bigelow inte är nominerad för regin heller. Men filmen är nominerad för klippning, screenplay och ljud också så det kan ju bli något pris.
 
 
När jag kom hem från bion kollade jag på Wreck-it Ralph. Pixar brukar ju ta hem Oscarn när de är nominerade och det skulle inte förvåna mig om de gör det den här gången med.
 
I dag började jag med att titta på Hitchcock. Den har fått minst sagt ljummen kritik och jag kan väl hålla med om några saker. Dels att filmen inte riktigt kan bestämma sig för vilken story den vill berätta. Handlar det om inspelningen av Psycho, om Alfred Hitchcock som person eller om relationen med hans fru Alma? Dessutom stör det mig lite att Antony Hopkins inte är särskilt lik Hitchcock. Jag ser inte Hitchcock, jag ser bara Antony Hopkins i en kostym och fatsuit.
 
MEN jag gillar ändå filmen. Jag gillar de humoristiska inslagen och de inblickar man får bakom inspelningen av Psycho. Och jag tycker det är klockrent att man har valt ut en speciell period istället för att gå i fällan att försöka skildra hela hans liv på ett par timmar (lex Cornelis).
 
 
Tittade också på Silver Linings Playbook i eftermiddags (med den orimliga svenska titeln "Du gör mig galen!"). Jag gillar idén men jag hade nog förväntat mig något lite roligare. Tyckte den var aningen för lång också. Men den var absolut sevärd och riktigt välgjord. Skulle inte bli förvånad om Jennifer Lawrence tar hem statyetten för bästa kvinnliga huvudroll. Robert De Niro gör en grym biroll också men han har konkurrens av bland andra Tommy Lee Jones och Cristoph Waltz.
 
 
Senare i kväll tänkte jag se Lincoln också som känns som den stora Oscarsfavoriten med 12 nomineringar. Sen hade jag gärna sett The Master och Beasts of the southern wild också, men det får väl bli efter galan.
 
Med Argo, Django Unchained och Life of Pi också så är det ett gäng riktigt bra filmer som slåss om Oscarn för bästa film! 
 
Slutligen så är det ju en kategori som egentligen är mer spännande än alla andra, och det är förstås årets bästa dokumentär, där Searching for Sugar man är nominerad. Jag tycker den är bra som fan, men jag har inte sett de andra filmerna och vet inte hur den står sig mot dem. Men den har ju vunnit en hel del andra priser nu. Och bara grejen, från början skulle det bli ett inslag i Kobra och nu sitter Malik Bendjelloul och kan vinna en Oscar. Jag hoppas verkligen att han gör det!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: