satanindistortion

I'm a marionette

Kategori: Allmänt

 
 
I dag släppte Ghost Secular Haze-singeln officiellt på Spotify och i fysisk form. Jag gick till min lokala skivnasare men han hade inte fått in vinylen än. På måndag däremot, då blir det vinylporr.
 
"Secular haze" fick jag ju dock som mp3 efter att de premiärspelade den i Linköping (det fick alla som fyllde i sin mail på hemsidan), så den har jag lyssnat på i nån månad. Det är snarare b-sidan som är riktigt intressant i dag: ABBA-covern "I'm a marionette". Den spelade de också i Linköping i december men jag har inte hört den sen dess.
 
Förutom att jag stör mig lite på kören precis i början så tycker jag den är riktigt bra. Låten passar så sjukt bra för Ghost och låter inte direkt som något ABBA-alster i orginalversionen heller.
 
Refrängen var lite otajt live men låter bättre i studion. Och så är trumspelet otroligt snyggt. Inte undra på när det är Dave Grohl som spelar!
 
Alltså att ett relativt nytt band från Linköping har Dave Grohl som gästtrummis och producent, det är stort!
 
Och här kommer jag att tänka på teorin om "six degrees of seperation", som Filip och Fredrik har ägnat några podcastminuter åt. Det går alltså ut på att alla på jorden är sammankopplade i max sex led med varandra, vilket brukar vara populärt att exemplifiera med någon kändis. Till exempel "min kompis kompis pappas kollegas kusins rumskompis jobbar med Johnny Depp."
 
Och om jag applicerar det på det här fallet: Jag känner flera som känner åtminståne en av medlemmarna i Ghost, som nu har jobbat med Dave Grohl. Jag är alltså i princip två steg från att känna Dave Grohl.
 
Mäktigt!
 
Hur som helst, ett grymt singelsläpp. Det ska bli spännande att se om det blir "Secular haze" eller nåt helt nytt på P3 Guld i morgon.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: