satanindistortion

Störtlöjligt, DN

Kategori: Allmänt

Jag måste bara kommentera Dagens Nyheters oerhört infantila beteende den senaste veckan.
 
Bakgrund: Det började alltså med att Alex Schulman och Sigge Eklund gjorde ett avsnitt av sin podcast som publicerades i fredags, med titeln "Livsfiender". Ett av segmenten bestod av att de pratade om olika människor som de inte gillar. Sigge tog upp DN:s före detta kulturchef Maria Schottenius. Hon sågade Lars Noréns dagbok eftersom hon själv blev påhoppad i den enligt Sigge. Han tyckte att hon gjorde en orättvis recension av boken som hon egentligen gillade och kallade henne "en oärlig jävel".
 
I måndags skrev Catia Hultqvist en krönika i DN Kultur om att "podradioprofilerna måste ta mer ansvar för vad som sägs". I krönikan hyllade hon Andres Lokko som berättade om sin skiljsmässa i hans och Kristian Luuks podcast, för att sedan beskriva senaste avsnittet av Alex och Sigges podcast som "obehaglig" i det att de namngav kända personer de tycker illa om. Hon skrev inget om Schottenius rakt ut, men mellan raderna stod det "ni har hoppat på min kompis och ni ska passa er jävligt noga".
 
Och så idag publicerar DN Kultur en artikel om att Alex och Sigges sponsor, försäkringsbolaget If, säger ifrån. Låt mig citera ingressen:
 
"Huvudsponsorn If ingriper mot Alex Schulmans och Sigge Eklunds kontroversiella podcast. Företaget "tar helt avstånd" från deras omdebatterade sändning kring människor som de avskyr och vill straffa."
 
Omdebbaterad sändning? Jag tycker jag har rätt bra koll på Twitter, Facebook, olika tidningar och radiosändningar samt debattprogram på tv, och jag har inte sett en enda rad om den "kontroversiella podcasten". Det enda stället det har debatterats på är DN Kulturs fikarum.
 
Under förmiddagen idag publicerade också Resumé en artikel där de har pratat med If, och hör och häpna: "Vi står visst bakom Alex och Sigge."
-Vi står inte bakom uttalandena om enskilda personer, men vi kan aldrig censurera dem, säger samma kvinna som är intervjuad i DN och som tycker att DN:s artikel är missvisande.
 
Om någon på DN Kultur hade skrivit en krönika, där budskapet var klart och tydligt "JAG (personligen) tycker inte att det är okej att ni gör så här", då hade jag kunnat respektera det.
 
Men det som DN håller på med nu, några barnsliga sandlådefasoner och försök att få en tredje part att ta deras sida, det är störtlöjligt och det sänker DN:s nivå oerhört i mina ögon.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: