satanindistortion

Dead Soul - In the darkness

Kategori: Musik

 
När jag flyttade till en möblerad andrahandslägenhet i Stockholm tog jag av förklarliga skäl inte med mig mina högtalare, förstärkare och vinylspelare. Det ångrar jag som allra mest nu när Dead Souls debut-fullängdare släpps. Basgångarna på den här skivan är inte gjorda för datorhögtalare eller ens ett par bra hörlurar. Den här musiken ska få parkettgolvet att spricka och rutorna att skallra.
 
Det är inte helt lätt, och kanske inte helt nödvändigt, att sätta en genrestämpel på Dead Soul. Elektronisk bluesrock kanske. Mycket beroende på sångaren Anders "Slidin' Slim" Landelius bakgrund som bluesartist. På sin Facebook-sida berättar Anders om hur många av låtarna började ta form runt 2008 och hur Dead Soul senare bildades tillsammans med Niels Nielsen (musiker och producent från Östergötland som bland annat har producerat åt Ghost).
 
 
Texterna handlar, enligt Anders, om de mörkare stunder som han upplevt under sitt liv. Och visst hörst det att det är en mörk skiva, med låttitlar som They will pay, Hounds of hell, Lost my will, God where are you now och Kill the past. Mycket religiös tematik i texterna.
 
Framför allt är det en skivans kombination av tung bas och snygga melodier som får mig på fall. Öppnande Hounds of hell fastnar direkt på hjärnan med sin otroligt mäktiga melodislinga. Skivans andra halva håller riktigt hög klass. Där ingår bland andra singeln Find that man (som har ändrats en del och blivit lite längre) och den countrydoftande balladen Lost my will
 
Dead Soul har gjort en av höstens bästa skivor och den låter inte som något annat. I vinter hänger de med som förband på Ghosts skandinavienturné, det är ett sånt där sällsynt tillfälle när jag ser fram mot förbandet lika mycket som huvudbandet.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: