satanindistortion

Krönika

Kategori: Allmänt

Krönika som går i dagens Folkbladet.
 
“Jag heter Hardy Nilsson, jag skriver recensioner, indierecensioner. Men ehh... jag har ju min egen tidning. Mitt fanzine. Common People. Jag ser Common People lite grann som arenarockens antites. Common People ÄR inte Slitz. Common Pepole ÄR inte Tracks. Common People är indie. Indiepop."
 
Alla som har sett Killinggängets serie Percy Tårar minns säkert Hardy Nilsson. Musiknörden med den ohjälpliga östgötskan som hänger i bakgrunden på Expressen Fredags redaktion. Han driver sitt eget fanzine, Common People. "Fanzine?" säger kanske någon nu. Ett fanzine var en tidning, ett magasin gjort av ett fan av något, inte sällan musik. Fan-zine. Det var do it yourself-attityden i sin finaste form, ungdomar som med hjälp av papper, sax, lim och kopiatorn på farsans jobb satte ihop tidningar om det de själva ville läsa om.
 
Många av dagens journalister och tidningar har sitt ursprung i fanzines. Jan Gradvall, en av Sveriges mest erkända musikskribenter började med fanzinet Jörvars Gosskör. Martin Karlsson, i dag chefredaktör på Sweden Rock Magazine drev fanzinet Megalomaniac. Sweden Rock Magazine startade förresten också som ett fanzine, Bright Eyes Metal Magazine. Och i Norrköping 1991 startade Robban Becirovic fanzinet Close-Up Magazine, som växte sig större och i dagarna kommer ut med sitt 143:e nummer.
 
Robban tryckte upp tusen ex av det första numret och började sälja, ungefär som Hardy Nilsson som går till Pet Sounds på Skånegatan i Stockholm för att sälja in Common People...
 
"Tjena Pet Sounds-Peter. Common People, nytt fanzine. Brown på omslaget..."
"Vilka?"
"Brown! Stor Motala-hajp. Konsertrecension, intervju med bandet. På!"
"Ja jag vet inte, vi har så jävla mycket fanzines inne just nu."
"Förutom Brown, stort knäck på basisten i Jumper, Starmarket, fyllt i mina vänner, retro på Mindscape och andra sköna grejer."
"Aja, jo men visst, vi tar tio procent då, det är okej eller?"
"Det är skönt så du..."
 
Men något hände med fanzinen. Internet hände. Fanzinen förvandlades från pappersformat till bloggar och nättidningar. Och där någonstans försvann också en viss charm. Samtidigt sitter de etablerade musiktidningarna fast i redan uppkörda spår.
 
Så därför vill jag uppmana alla med ett kombinerat musik- och skrivintresse att gå tillbaka till gammelmedia. Starta en papperstidning med bra texter och snygga bilder, om banden som gör demos i dag men kommer stå på scener runt om i världen i framtiden. Jag lovar att jag kommer vara den första att köpa ett nummer.
 
Det är dags för det gamla hederliga fanzinet att komma tillbaka, tiderna förändras hela tiden, något även Hardy Nilsson får erfara...
 
"Hördödue, nya Seefeel-tolvan, har du fått in den eller?"
"Japp!"
"... på vinyl helst..."
"På vinyl? Jaha, nej jag har den på CD."
"Kunde tro det du..."

Kommentarer


Kommentera inlägget här: