satanindistortion

Årets skivor, 2012

Kategori: Allmänt

Dags att sammanfatta 2012 års skivsläpp. Som vanligt en svår uppgift. Eller, det var inte så svårt att välja ut vilka tio album som skulle med på listan, men att rangordna dem.
 
Det har varit ett ganska svagt år på hårdrocksfronten även om jag fick med några hårdare plattor. Musik från Sverige dominerar (tror det var likadant förra året) och jag vet inte vad det tyder på - att Sverige är ett starkt musikland eller att jag behöver vidga mina vyer. 
 
Hur som helst, här kommer listan. 2012 års tio bästa skivor:
 
 
10. Cancer Bats - Dead set on living.
Hardcore från Kanada. Ett jävla ös som får dig att headbanga från första ackordet till sista trumslaget.
Bästa låtarna: Road sick, New world alliance
 
 
9. Markus Krunegård - Mänsklig värme
Korallreven & Vintergatan är den självklara pärlan på den här plattan, men även Askan är den bästa jorden, Sthlm skyline, Everybody hurts och På promenaden är fantastiska låtar. Norrköpingsskildringarna är lika fina som de över nya hemstaden Stockholm.
Bästa låtarna: Korallreven & Vintergatan, Askan är den bästa jorden
 
 
8. Mando Diao - Infruset
Mando Diao fick titeln årets låt med Strövtåg i hembygden av mig häromveckan, ändå hamnar de ganska långt ner på albumlistan. Första gången jag lyssnade igenom skivan var jag beredd att lämna ute den från den här listan och utnämna den till årets besvikelse. Förväntningarna var otroligt höga efter den monumentala singel som Strövtåg i hembygden var. Men som med de flesta bra skivor så tar det lite tid och jag ska erkänna att Infruset har växt och självklart ska ha en plats på den här listan. Både för bra musik och ett otroligt häftigt koncept.
Bästa låtarna: Strövtåg i hembygden, Snigelns visa.
 
 
7. Den Svenska Björnstammen - Ett fel närmare rätt
Även Björnstammens debutskiva var jag lite tveksam till i början. Fick inget riktigt grepp om den. Men när jag började lyssna på de fantastiska texterna klarnade allt. Det är en bred skiva med allt från pumpande electropop i Who's that girl till indierock i Indie train och finstämd visa i avslutande Iris. Det är kanske så det blir med sju medlemmar som vill åt sina respektive håll. I vilket fall som helst har Norrköpingskollektivet lyckats klämma ur sig en av årets bästa plattor.
Bästa låtarna: Svalkar vinden, Mörkt kallt ljus
 
 
6. First Aid Kit - The lion's roar
2012 har verkligen varit First Aid Kit's år. De har slagit igenom stort och blivit kritikeras älsklingar. När TT Spektra sammanställde skivrecensioner från året som gått var det systrarna från Svedmyra som toppade listan. Och det är ju kul när det är ett riktigt bra band som får den behandlingen, det går inte att blunda för att The lion's roar är en otroligt bra och välgjord skiva. First Aid Kit har turnerat i USA, jobbat med Jack White, hamnat på albumlistorna i både USA och England, för att inte tala om en förtstaplats i Sverige. Och att det är två systrar, 19 och 23 år gamla, som står bakom den framgången är fantastiskt. Det finns hopp för framtiden!
Bästa låtarna: The lion's roar, This old routine
 
 
5. Kent - Jag är inte rädd för mörkret
Det sägs att livet går i cykler. Perioder om sju eller fyra år, jag har hört båda. När en cykel tar slut börjar en ny och då tar livet en ny vändning. Vare sig det är vart sjunde eller fjärde år så har jag nog haft ett sådant år 2012. I alla fall i den bemärkelsen att jag har bestämt mig för vad jag vill göra, slutfört en utbildning, sagt upp mig från ett jobb och skaffat ett annat. Och just det, jag har börjat lyssna på Kent med. För att citera Rasmus: "Förut kunde man säga "men du lyssnar ju på Kent", och då var diskussionen slut." Det är bara att konstatera att man får ändra sig och glädjas åt att Kent har en diger backkatalog att upptäcka. Och så här i efterhand inser jag ju att Jag är inte rädd för mörkret inte är en av deras bästa skivor, men bra är den och den fick mig att upptäcka ett jävligt bra band. Därför - en hedrande femteplats.
Bästa låtarna: Petrolium, Tänd på
 
 
4. Witchcraft - Legend
Här är årets stora överraskning. Jag hade mest bara hört låten "No angel or demon" tidigare (jag har faktiskt sett dem live också, som förband till Motörhead, men det var inget överdrivet fantastiskt). Men så smäller Witchcraft till och gör en av årets bästa rockplattor. Det är så jävla bra kvalitet på den här skivan, både musik- och ljudmässigt. Och - ja jag vet att jag har tjatat om det förut - Magnus Pelander står för årets kanske bästa sånginsats. Vilken satans röst! Witchcraft på sverigeturné 2013 tack!
Bästa låtarna: An alternative to freedom, White light suicide
 
 
3. Lana Del Rey - Born to die - The paradise edition
Ja nu blir det lite klurigt eftersom Lana Del Rey har släppt två versioner av samma platta i år. Born to die kom redan i januari och i november kom Born to die - The paradise edition, med en extra skiva (Paradise) med åtta låtar. Vi snackar alltså totalt 23 låtar, som jag hellre kanske hade sett uppdelade på flera regelrätta skivor. Men även om Born to die är "orginalsläppet" så väljer jag att ta med The paradise edition, för va fan - man kan väl inte få för mycket av det goda? Alla 23 låtar är lika bra, med Lanas fantasiska röst och melankoliska texter. En Nancy Sinatra för 10-talet. Och fruktansvärt vacker också. Den åttonde april är det jag som står på Annexet med en skylt: "Lana, marry me?"
Bästa låtarna: Radio, Ride, Video games
 
 
2. Thåström - Beväpna dig med vingar
Med skivsläpp i februari och livesläpp i november ramade Thåström in det här året på ett perfekt sätt. Det märks att det här är musik för mörkare tider. Efter mycket spelande under den tidiga våren glömdes den här skivan nästan bort under sommaren, för att sedan peaka igen när hösten slog till med full kraft. Det här är vad Thåström gör som bäst - fokus på texterna och sången ovanpå en dunkel ljudmatta. Det bästa exemplet på det är den fantastiska Samarkanda, som är en referensfest utan dess like. Det enda jag ångrar är att jag inte såg Thåström live 2012.
Bästa låtarna: Beväpna dig med vingar, Samarkanda, S:t Anna katedral
 
 
1. Graveyard - Lights out
Graveyard hade ett kanonår 2011 och toppade det med en förstaplats med Hisingen blues. Nytt år, ny skiva och en ny förstaplats. Göteborgsbandet kan tydligen inte göra några fel. Det kanske allra bästa med den här skivan är längden. Nio låtar på totalt 35 minuter gör att det bästa sättet att njuta av den här skivan är helt enkelt att lyssna igenom hela på ett bräde. Kort och koncist, kvalitet istället för kvanititet och så vidare. På ett dygn hinner man klämma in 41 genomlyssningar, en svindlande tanke. Lights out är lite hårdare och ruffigare än Hisingen blues men precis lika bra. Och de lugnare stunderna är förstås lika bra de med, Slow motion countdown räknar jag till en av höjdpunkterna i den samlade diskografin. Nu är det bara att hoppas att Rickard Edlund kan komma tillbaka från rehab så snart som möjligt och se vad 2013 har i sitt sköte för sveriges bästa rockband.
Bästa låtarna: Slow motion countdown, Fool in the end, Seven seven
 
Nu är det bara att lägga musikåret 2012 till handlingarna och se framåt. 2013 ser ut att bli ett starkt år, i alla fall till en början. Nya släpp från Ghost, Cult of luna, Johnossi och Kvelertak redan de första månaderna. Dessutom pratas det om att Mastodon jobbar på nytt material, vågar man hoppas på en release 2013? För att inte tala om att sveriges bästa black metal-band ska in i studion...
 
Gott nytt musikår!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: