satanindistortion

The amazing Spider-man

Kategori: Allmänt

Har sett den nya Spiderman-filmen nu. Några tankar om den och jag ska verkligen försöka att inte spoila något.

En sak kunde jag säga redan på förhand, och det var att den inte skulle slå Sam Raimis första film där Tobey Maguire spelade huvudrollen och slogs mot Willem Dafoes Green Goblin. Det beror på personlig nostalgi, filmen kom 2002 när jag var fjorton år och läste serietidningarna. Jag hade sjukt höga förväntningar på filmen och när jag väl såg den på bio så var den bland det bästa jag sett. Dessutom var det Spiderman som startade den revival av superhjältefilmer som kom i början av 2000-talet. X-Men hade kommit ett par år tidigare men det var först efter Spiderman som det började trilla in filmer om Superman, Daredevil, Hulken, Ghost rider, Iron Man och inte minst Batman.

Nu ballade ju tyvärr Sam Raimi ur lite. Andra filmen, om Dr. Otto Octavius, var väl helt okej, men den tredje som innehöll tre(!) antagonister och tillräckligt med trådar i storyn för att fylla två långfilmer blev bara en parodi på sig själv.

Så om det nu nödvändigtvis skulle göras en ny film om Peter Parker så var den här omstarten nödvändig. Och jag tyckte den var riktigt bra. Det är bra skådespelare (underbart att se Dennis Leary som polismästaren) och det är förstås snygga specialeffekter, bla bla osv osv.

Det mest intressanta är hur den skiljer sig från Sam Raimis filmer, och jag tror att den största skillnaden är att det är mycket, mycket mer humor i den här filmen. Oftast fungerar det, men ibland tycker jag det blir för mycket, som när Peter vaknar upp dagen efter spindelbettet och har stora problem att genomföra morgontoaletten.

Marc Webb (ironiskt att snubben heter Webb och gör en film om Spindelmannen) har också ändrat på mycket i Peter Parkers förhållande till föräldrarna, och Mary-Jane existerar inte i den här filmen. Men allt det fungerar också bra.

Filmens bad guy är Dr. Curt Connors/The Lizard. Ett bra val av antagonist, de bästa var ju redan tagna av Raimi, det hade känts som lite kaka på kaka om Webb hade använt någon av dem. Vi får se hur han gör i de uppföljare som lär blir av om den här bara går tillräckligt bra, jag tror han skulle kunna göra något riktigt bra av till exempel Venom. Det jag har emot Lizard är att han är så fruktansvärt ful och dåligt gjord. Alltså både Green Goblin och Dr. Octopus var i grund och botten två vanliga människor. Visserligen modifierade med olika hjälpmedel, men man kunde ändå se vilka de var. Men här slåss Spiderman mot ett helt datoranimerat monster, och på något sätt skaver det lite. Det är väl dumt att nämna orden "verkligt" och "superhjältefilm" i samma mening, men ett visst mått av realism försvann där.

Och om man ska nörda ner sig riktigt ordentligt så är det det här med näten. Från början i serierna hade Spiderman några slags mekaniska grejer på handlederna som sköt nät, han var dessutom tvungen att ladda dem med "nätpatroner". När Sam Raimi gjorde sina filmer tog han bort dem och lät Peter Parker ha två "hål" i handlederna som han sköt nät från, och jag tycker det var helt rätt. Han har ju en massa egenskaper som en spindel har, och en spindels främsta egenskap är väl ändå att den faktiskt kan spinna nät från sin kropp, så varför skulle inte Spiderman kunna göra det? I den här filmen är de där mekaniska grejerna tillbaka, och jag tycker ändå det är lite synd.

Annars är filmen fine and dandy. Som sagt, det lär nog komma uppföljare, bara den går bra nog.

Kommentarer

  • Cannervik säger:

    Men hörrö, Gwen Stacy är ju rätta tjejen. M-J träffar han först senare. Och Lizard är en bra skurk, han var med redan i #6. Mest korrekt hade dock varit gamle Gamen/Vulture (#2)
    ;-)
    Mvh: Nörden

    2012-07-10 | 01:27:51

Kommentera inlägget här: