satanindistortion

Mer satir tack!

Kategori: Allmänt

Igår såg jag reklam för TV4's nya fredagsprogram SNN News, med Mikael Tornving som nyhetsankare.
 
 
Jag blev lite peppad i några sekunder innan jag förstod att det handlar om fejkade nyhetsinslag och komiker som imiterar kändisar och mediapersonligheter.
 
Ett sketchprogram helt enkelt. Bajstråkigt.
 
Anledningen till att jag blev peppad till att börja med var att jag såg framför mig ett svenskt The Daily Show, det amerikanska programmet med Jon Stewart som levererar nyheter med humor och satir.
 
 
Det här är ett av de mest populära sättet att ta till sig nyheter i USA och det är precis vad sverige behöver. Ett nyhetsprogram med humor och vass satir.
 
Man hoppades ju på att Breaking News med Filip och Fredrik skulle bli något åt det här hållet, och jag tror att Jon Stewart var en inspirationskälla när programmet spikades. Men det är för mycket "knäppa klipp" och gäster som är där för att promota sin skiva/bok/föreställning osv.
 
Jag vill se ett nyhetsprogram som på en halvtimma tar upp samma nyheter som Aktuellt och Nyheterna i TV4 men gör det på ett roligare och mer lättillgängligt sätt.
 
Det finns förstås redan ett satiriskt nyhetsprogram, Tankesmedjan i P3. Ett utmärkt program som säkerligen skulle gå att överföra till tv. Jag tänker mig Emma Knyckare och Jonatan Unge som den dynamiska programledarduon:
 
 
(Lyssna på Jonatan Unges briljanta P4-medley från Tankesmedjan här. "De kommer sällan ensamma väggskitarna, nä du, nog är det alltid något husfanskap i hälarna")
 
Andra Tankesmedjanfavoriter som Moa Lundqvist, Ola Söderholm, Achmed Behrang, Liv Strömkvist och Johannes Finnlaugson kan rycka in som reportrar och experter.
 
Jag är säker på att det skulle bli ett grymt program. På bekostnad av själva radioprogrammet Tankesmedjan då, men om P3 bestämmer sig för att lägga ner programmet i framtiden kanske det här är vägen att gå.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: