satanindistortion

Bråvallapepp

Kategori: Allmänt

Spelschemat till Bråvalla är släppt och det är hög tid att planera dagarna. Här är sex spelningar du inte vill missa på festivalen: 
 
Rammstein

Tyskarna är inte aktuella med något album i år. Det borgar för ett greatest hits-set i stil med senaste sverigespelningen. Personligen har de varit ett favoritband länge och det vore såklart fint om de plockar fram lite gamla godbitar. Vad sägs om Heirate mich, Mein herz brennt och Spiel mit mir? Vad jag kan utlova är pyroteknik. MYCKET pyroteknik.

 

Frank Ocean

Frank Ocean gör alltså inte sin Sverigepremiär på en hipp Stockholmsklubb utan på ett flygfält utanför Norrköping. Otippat! Förra årets kritikerälskling är förmodligen ett namn som har dragit många till festivalen. Det lär bli en ”jag var där-spelning”. Kreddpoäng: 10/10.

 

Thåström

Jag ångrade bittert att jag inte gick på storThåns spelning i Norrköping förra våren, men fick i alla fall lite upprättelse med livedokumentet ”Som jordgubbarna smakade”. Den här gången hoppas jag på lite nytt och lite gammalt. Förmodligen plockar Pimme fram klassikerna på årets enda Sverigespelning.

 

Kvelertak

Det kommer att bli ös av guds nåde när den norska sextetten intar scenen. Ta med oömma kläder, vätskepåfyllning och ett glatt humör.

 

Ghost

Det blir sjätte gången jag ser Ghost. Det var inte så länge sen sist (28/3) men sen dess har några nya låtar smugit sig in i setlisten. Det återstår att se hur många låtar de klämmer in på den här festivalspelningen men jag hoppas på Ghuleh/Zombie queen och Body and Blood, och någon ny livepremiär skulle inte heller vara fel. Waiting for the night kanske? Och har du inte sett dem och gillar kanske inte ens hårdrock ­– gå ändå. Det är ett av världens bästa liveband och en snygg show (även i dagsljus på en festival).

 

Timbuktu & Damn

En av sveriges mest kompetenta musiker tar med sig storbandet Damn och lär bjuda på party för hela slanten.  Jag såg gänget avsluta P3 Guld-galan i vintras och de två låtarna var grymma, en hel festivalspelning kan bara bli ännu bättre. 

 

Uppladdning i form av spotifylista med ovan nämnda akter (minus Rammstein) plus ett gäng bra band till som spelar på festivalen:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: