satanindistortion

Spionage och seriemördare

Kategori: Allmänt

 
Kollade på första avsnittet av The Americans i dag. En ganska ny serie vars första säsong precis har avslutats i USA.
 
Keri Russel och Matthew Rhys spelar ett äkta par med två barn i en förort till Washington D.C. Till synes helt normala, men en sak skiljer paret Jennings från grannarna på gatan: De är ryska spioner som har gått undercover i fiendelandet.
 
Serien utspelar sig alltså inte i nutid utan i början av 80-talet, mitt under Kalla kriget. Elizabeth och Philip, som paret heter, tussades ihop i Sovjet i början av 60-talet och har sedan dess bott i USA som spioner åt moderlandet. Samtidigt som de mördar ryska avhoppare så lever de också ett till synes helt normalt liv. Inte ens barnen anar vad föräldrarna gör när de inte ser.
 
En lockande story! Jag gillar settingen på 80-talet. Om det är något jag är trött på så är det spionserier/filmer med ultramodern och överdriven teknik. Här är det tillbaka till lo-fi med faxmaskiner och telefonautomater. Överlag är det snyggt utfört med tidsenliga miljöer och kläder.
 
Något som är mindre bra är de tillbakablickar till Sovjet, där alla pratar engelska med rysk brytning. Hade det varit så svårt att lära skådisarna replikerna på ryska för att skapa lite mer trovärdighet?
 
Det är ändå en brist jag kan ha överseende med, jag gillade det första avsnittet och ser fram mot resten av säsongen. Det är spännande och med en bra dos action. Och när Keri Russel subtilt försöker indoktrinera barnen i Sovjetisk anda blir det smått humoristiskt (Månen är inte allt. Att bara komma upp i rymden är också en bedrift).
 
Kollade även på de sista två avsnitten av The Following i dag.
 
 
En serie som har lyckats hålla spänningen uppe genom hela första säsongen. Ett spännande avslut blev det också, som förtås leder vidare in i en andra säsong. Det var väntat, frågan var bara hur cliffhangern skulle se ut, och det blev inte riktigt som jag trodde kan jag säga.
 
The Following går som bekant på fyran med, och jag tror inte det ligger så långt efter. Rekommenderar att se den om du inte har gjort det.
 
Hoppas att nästa säsong blir något kortare. Femton avsnitt är i längsta laget för en sån här serie, tio-tolv stycken brukar vara lagom. Den här säsongen hade nog kunnat kokas ner lite och hade förmodligen blivit ännu mer spännande då. Jag skulle förresten också vilja ha en body count, hur många karaktärer har fått sätta livet till i den här serien? Känns som att det snittar på tio personer per avsnitt.
 
Det är klart att det blir lite blodspillan i en serie om en seriemördarkult. Och det lär inte bli mindre blod i nästa säsong...
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: